ليه الاستثمار العقاري عمره ما بيخسر رغم اي ازمات او ظروف ممكن نمـر بيها ؟




 ليه الاستثمار العقاري عمره ما بيخسر رغم اي ازمات او ظروف ممكن يمر بيها ؟


لانه في ظل الظروف المالية العالمية(الغير مستقرة) ومع تصاعد كل التوترات الاقتصادية والصحية يظل(الاستثمار العقاري هو من أأمن وأفضل الخيارات الممكنه اللي تقدر من خلالها انك تحافظ علي قيمة أموالك بدل من الافكار الاخرى اللي فيها نسبه مخاطره مرهونة بالاوضاع الاقتصاديه والسياسيه اللي بنمر بيها

زي ( الادخار بالعملة الاجنبية او تحويل الأموال المدخرة إلى ذهب او شراء بضاعه للتجاره  قد تفسد او تقل قيمتها ) 


لو جيت نحسبها بالورقة والقلم هو فعلا نسبه الخساره في الاستثمار العقاري قد تكون معدومة لانه أسوء احتمال ممكن يحصل" ان العقار سعره يفضل ثابت دون زياده او نقصان " يعني مش هتخسر بردوا.

واكبر دليل علي كدا .

إن أكيد مثلا كنا بنسمع من أهلينا أنه كان بيتعرض عليهم أراضي ووحدات سكنية زمان

مثلا زي (مصر الجديده او مدينه نصر ) لما كانوا لسه مدن جديدة وصحرا واللي وقتها رفض انه يقبل العرض دا ندم جدا.

وهكذا  في بداية انشاء " القاهرة الجديدة " ناس كتير كانت بترفض تشتري رغم أن سعر المتر كان وقتها يعتبر " ببلاش " ومع مرور وقت مش كبير كلنا عارفين إزاي سعر المتر زاد جدا وبقيت مدينة حيوية متكاملة فيها كل المرافق الرئيسية والترفيه وبقينا بنتمني نشتري فيها عقار سكني او تجاري .

 


ولكـي تتوجه للاستثمار العقاري يرجى مرعاة بعد الاشياء:


فأول نصيحه: لو قررت تستثمر في المجال دا هي " الصبر " عشان العقار في خلال سنين قليلة جدا سعره بتضاعف وهو دا السر اللي يخلي اغلب المستثمرين يشتروا في المراحل الأولى من المشروع خصوصا لو متكامل المرافق أو له مستقبل مضمون.

تاني نصيحه: انك لازم تدور كويس اوي وتفهم كل تفاصيل العقار والمنطقه اللي هتختار فيها العقار والمناطق المجاوره لان دا هيخلي السعر يتضاعف السعر على حسب المشاريع التي تقام في المنطقة أو حتى في المناطق المجاورة 

عندنا مثال لسه حاصل قريب

" ان سعر المتر مثلا زاد الاضعاف في مدينة بدر لما بدؤا العمل في مشروع العاصمه الاداريه اللي بجوارها لأن كل الناس متأكده ان العاصمة مشروع مضمون مليون في الميه " 

فكل ما كان المكان اللي انت اختارته قريب من مرافق عامة ومتكامل الانشاء كل ما دا يعلي من قيمة العقار أو حتى  الوحدة التجارية .


فتخيل بقى الناس اللي اشتريت من دلوقتي في العاصمة الإدارية نفسها

متخيل اد ايه دا استثمار مضمون ميه في الميه حتي لو مساحه العقار صغيره او عقار تجاري مش سكني في كل الحالات هي صفقه رابحه اكيد و بعيده كل البعد عن اي مخاطره او توتر بيحصل في السوق الاقتصادي العالمي .

كمان من ضمن المميزات انك تقدر تشتري بالسعر اللي متوفر معاك لانه فيه كل المساحات وأنظمة السداد مرنة تستوعب الطريقة اللي تناسبك. 

والفرصه للاستثمار العقاري زادت في الآونة الأخيرة بسبب مجهودات الدولة في إنشاء مدن جديدة سواء في القاهرة زي أعظم مشروع (العاصمه الاداريه) الذي يضم 25 حي سكني كل حي فيه اكتر من 20 ألف وحدة سكنية بمختلف المساحات والاسعار دا غير الاحياء المخصصة للعقارات التجارية اللي مساحتها ضخمة جدا وتشمل كل المساحات والاسعار.

ايضا في القاهرة الجديدة كمبوندات كتير جدا زي (هايد بارك كمبوند ) الذي تمت إقامته على مساحة ضخمة جدا وتم تصميمه علي اعلي مستوي و يضم تقريبا كل المرافق و اكبر الانديه الرياضيه ومركز طبي ضخم و اكبر بارك في مصر.

كل المشاريع دي بتدي فرص كبيرة جدا للاستثمار طويل وقصير المدي 


بالإضافة إلى المشاريع التي تقام في المدن السياحية في " مدينة الجلالة فى السخنه ) اللي مجهزة بأعلى واحسن وارقى إمكانيات ومن المدن التي تنافس باقي المدن عالمياً

دلوقتي تقدر تسأل وتستفسر عن أكثر المشاريع اللي بتفكر تستمر فيها ونجاوبك علي اي سؤال

لخبراتنا الطويله السابقة في عالم العقارات

 من خلال الاتصال بالرقم دا (01013224379)





تعليقات